Zahrnuté odvolání v případě paušálních částek za ubytování ve volají po soudnou TK

wyrok-sadu-odwolawczego

 

Nedávné rozhodnutí Ústavního soudu prohlašující protiústavnosti ustanovení o paušální částky za ubytování na jednu stranu zvýšilo naděje nosiče, s jiným obavy, jak soudy budou léčit nároky řidičů v situaci,, pokud rozhodnutí dosud nebylo zveřejněno. V jednom z případů Provedl jsem tyto obavy byly nyní rozptýleny odvolacího soudu ve prospěch žalované nosiče.

Případ před soudem prvního stupně

Problémy nosič začal normálně. V 2015 r. Dva bývalí zaměstnanci nastal s nárokem na výplatu paušální částky za ubytování, navzdory skutečnosti, že po celou dobu trvání pracovního poměru nikdy ohlásil nárok na výplatu pohledávek. Dopravce zaplatil jednorázovou částku za jízdu v předem známém výšce je přijat zaměstnanci. Obě strany se dohodly, że kwota ta stanowi całość należności kierowców z tytułu podróży służbowych.

Bohužel, kterému byl spor v prvním stupni Okresní soud v Slubice v rozsudku ze dne 21.09.2016 r. ref. akt IV P 74/15 za, bez ohledu na zaplacení zaměstnanců těchto povinností, Zaměstnavatel by měl také platit paušální částky za ubytování, proto, že nebylo uvedeno zaměstnancům přímo, paušální částka na cesty také zahrnuje pohledávky. Zajímavé je soud nebyl vůbec zájem o přerušení řízení dokud není tento případ rozhodl Ústavní soud, Uznávajíce, že je to jen jeho právo, a nikoli povinnost.

Odvolání a rozhodnutí soudu druhého stupně

Rozsudek soudu prvního stupně bylo podáno odvolání, a jeden z argumentů v ní byla potřeba odložit rozhodnutí až do případu ze strany žádosti Ústavního soudu Transport Logistics Polska na zkoumání ústavnosti zákonů, na kterých nároky řidičů.

Okresní soud v Gorzow Wielkopolski. rozsudek 13.12.2016 r. ref. a vy 112/16 odvolání v celém rozsahu a změnil napadený rozsudek, zamítl žalobu v plném rozsahu řidičů. V důvodové zprávě poukázal, právním základem pro nároky žalobců se ukázal být protiústavní, u Ústavního soudu uvedl ve svém rozsudku ze dne 24.11.2016 r., a tedy řidič nemá právo požadovat ocenění jednorázových částek ubytování. Skutečnost je zveřejněn rozsudek tribunálu, kdyby soud nevadí.

Samozřejmě to je jen jedna úsudek, ale to je dobré znamení pro budoucnost – Mnoho soudy mohou následovat podobnou cestou.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Subskrybuj bloga, a otrzymasz wiadomość e-mail o każdym nowy wpisie

Souhlasím s tím, aby moje osobní údaje převedeny na MailChimp ( více informací )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Tento záznam byl zaslán v Zprávy a označené . Záložka permalink.

31 Reakce na Zahrnuté odvolání v případě paušálních částek za ubytování ve volají po soudnou TK

  1. Ciekawy jestem stanu faktycznego w tej konkretnej sprawie.
    Ustalono, że pracodawca wypłacał jedno zbiorcze świadczenie obejmujące diety i ryczałty, a świadczenie to zostało w pełni wypłacone?
    Je-li toto, to trudno się dziwić takiemu rozstrzygnięciu Sądu Okręgowego. Najwyraźniej błędny był wyrok Sądu I instancji. Sąd I instancji zasądził po prostu to samo świadczenie, które zostało już wcześniej wypłacone (bo było objęte “dietoryczałtem”, którego dopuszczalność potwierdził już wcześniej SN).

  2. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Dariusz Szczecina

    Niestety sąd w ustnych motywach w ogóle nie odniósł się do tej kwestii – powołał się wyłącznie na niekonstytucyjność przepisów o ryczałtach. Być może w uzasadnieniu pisemnym będzie to szerzej opisane – dam wówczas znać.

  3. Ok, děkuji.
    Bardzo niedługo przyjdzie czas na pierwsze skargi kasacyjne, czy to z jednej czy z drugiej strony sali.

  4. wojciech říká:

    jak wygląda temat ” odszkodowań z tytułu bezprawia legislacyjnego.”

  5. bogdan říká:

    przeglądam wszystko co się da i nigdzie nic na ten temat niema czyżby nikt nie potrafił w tej sprawie zająć stanowiska a zdawało się ze po wyroku jest wszystko takie proste

  6. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Wojciech

    Jeśli okazałoby się, że nie uda się wyegzekwować należności od kierowcy wskutek wznowienia postępowania, można oczywiście domagać się odszkodowania od skarbu państwa. Dodatkowo odszkodowanie przysługuje we wszystkich sytuacjach, w których przewoźnik poniósł szkodę, bez ohledu na, czy udało się ściągnąć należności od kierowcy.

  7. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Bogdan

    A czego się Pan nie może dowiedzieć?

  8. Wieslaw říká:

    Ahoj, jaki jest termin na wznowienie postępowania w przypadku wcześniej wydanego wyroku na niekorzyść pracodawcy ?

  9. David říká:

    Podbijam pytanie przedmówcy o termin na wznowienie postepowania w przypadku wcześniej wydanego wyroku na niekorzyść pracodawcy ??

  10. David říká:

    Podbijam pytanie przedmówcy Wiesława 🙂

  11. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Dawid i Wiesław

    Termin wynosi 3 miesiące od daty opublikowania wyroku w Dzienniku Ustaw. Ponieważ miało to miejsce w dniu 29.12.2016 r., termin upływa w dniu 29.03.2017 r.

  12. hull říká:

    Panowie pracodawcy zawsze jestescie biedni? ale tego nie widac- ciagle nowa baza samochodow wille zabudowania itp nie jest to za uczciwa prace tylko wyzysk kierowc
    Kombinujecie z umowami jezdzicie na niemcy i unie europejska i za transport placa wam w euro to dlaczego nie macie wyplacac zgodne w przepisach unijne diety????wstyd

  13. ana říká:

    Co z prawomocnymi wyrokami gdzie Sąd przyznał kierowcy ryczałty za noclegi wg przepisów Rozporządzenia Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.Zapis był taki w zawartej umowie o pracę z pracodawcą.Czy pracodawca może wznowić postępowanie o zwrot zapłaconych kwot

  14. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ ana

    To zależy co wynika z wyroku sądu. Jeśli sąd zasądził na podstawie rozporządzenia, to są podstawy do wznowienia. Jeśli zasądził w oparciu o umowę o pracę, to pewnie nie.

  15. ana říká:

    Chciałam nadmienić co do wznowień postępowań w sprawie wypłaconych ryczałtów kierowcom,trzeba by koniecznie Sądom przedstawić czy pracodawca wrzucał ryczałty za noclegi w koszty czy nie ,jeżeli obniżał sobie tym podatki a jest to do sprawdzenia kierowcy powinni mieć wypłacone kwoty i nie uwzględnione wznowienia czyż nie.

  16. ana říká:

    Z tego co mi wiadomo większość firm w ten sposób obniżała podatki ,kierowcom nie wypłacali a zyski firm rosły,to niby dlaczego teraz kierowcy mieliby zasądzone kwoty oddawać.Jeżeli miało by tak być to to te kwoty winny być doliczone do podstawy i odprowadzone składki i podatki,wtedy byłoby uważam sprawiedliwie.Każda kontrola skarbowa winna zwrócić szczególną uwagę na tę kwestię i wzywać pracowników ile otrzymywali i to byłoby uczciwe.

  17. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ ana

    Nie mam takiej wiedzy, by przewoźnicy regularnie wrzucili w koszty należności, których nie wypłacili, a mam wrażenie, że mam do czynienia z większą ilością przewoźników niż Pani.

    Jeśli takie przypadki się zdarzają, to oczywiście patologia i sprawa dla urzędu skarbowego, ale jeśli nie ma podstaw do wypłacania ryczaltów w umowie o pracę lub regulaminie wynagradzania, to nawet w takim wypadku pracownik nie ma prawa do ryczałtu. O tym prawie decydują bowiem postanowienia umów i regulaminów, a nie zapisy w księgowości nie odzwierciedlające rzeczywistości.

  18. ana říká:

    Jest opublikowany wyrok SN Sygn. akt I PK 300/15 z 21 Únor 2017 r.warto przeczytać,panowie kierowcy.Firmy opuszczą jednak głowy .

  19. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ ana

    Proszę spojrzeć na ten wyrok http://www.rp.pl/Podatek-dochodowy/303099872-SN-kierowcy-beda-zwracac-wyplacane-im-ryczalty.html#ap-1 więc raczej nie liczyłbym na porażki przewoźników.

  20. ana říká:

    Wyrokiem SN I PK 300/15 Sąd Najwyższy w praktyce powiedział, że mimo orzeczenia TK K 11/15, nic się nie zmienia w kwestii możliwości dochodzenia ryczałtów za nocleg. Zwracam uwagę na szczegółowe wyjaśnienie kluczowych w tej kwestii zagadnień w tym zwłaszcza, pokud jde o, że „milczenie” w regulaminie co do wypłacania ryczałtów za nocleg (gdy mowa jest tylko o samych dietach) powoduje zastosowanie rozporządzenia ministerialnego.Bardzo czytelnie i jasno jest napisane na uzasadnieniu str.10 ,że przepisy uchylone wyrokiem nie maja zastosowania przed dniem wejścia w życie tego wyroku itd .

  21. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ ana

    Po pierwsze wyrok jest odosobniony. Po drugie z całą pewnością nie powiedział, że nic się nie zmieniło, bo wyraźnie podkreślił, że pierwszeństwo mają ustalenia stron. Jeśli więc strony uzgodniły brak wypłat ryczałtów, to zwrot się nie należy. Po trzecie wreszcie gdyby taka linia miała się utrzymać, to jest to prosta droga do kolejnego wyroku TK, skoro SN albo ignoruje wyrok TK albo go nie zrozumiał. Poniżej kilka fragmentów z wyroku, których SN najwyraźniej sobie nie przyswoił:

    “W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, przesądzenie przez ustawodawcę, Ze umění. 775 § 3-5 kp i wydane na podstawie art. 775 § 2 kp przepisy wykonawcze mają mieć zastosowanie do każdego wykonanego przez kierowcę przewozu w transporcie, jest sprzeczne z ratio legis tych przepisów i świadczy o nieadekwatności przyjętego środka w stosunku do regulowanej dziedziny.

    Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że słuszne jest stanowisko wnioskodawcy, jak i pozostałych uczestników postępowania, iż ustawodawca, odsyłając w art. 21a ucpk do zasad ogólnych przewidzianych w kodeksie pracy – tj. umění. 775 § 3-5 kp a następnie do zakwestionowanych przepisów rozporządzeń – nie uwzględnił specyfiki wykonywania zawodu kierowcy w transporcie międzynarodowym.”

    “Mając na uwadze wskazane wyżej regulacje, Trybunał uznał, że konstrukcja normatywna przyjęta w przepisach zakwestionowanych w pkt 1 já 2 petitum wniosku, doprowadziła do nieprzewidywalności skutków prawnych działań podjętych na podstawie tych przepisów przez pracodawców branży transportowej. Trybunał uznał, że ustawodawca, pozostawił nadmierną swobodę organom stosującym prawo przy ustalaniu zakresu normowania uprawnień kierowców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym i związanych z nimi obowiązków pracodawców. Jak już wskazano, przejawem realizacji zasady określoności przepisów prawa jest formułowanie przepisów w sposób logiczny i precyzyjny oraz poprawny pod względem językowym, tak aby intencja ustawodawcy co do kręgu podmiotów i okoliczności zastosowania danej normy prawnej nie budziła u jej adresatów wątpliwości. Wymogi te zostały naruszone przy ustanawianiu zakwestionowanych przepisów. Stały się one bowiem nie tylko niezrozumiałe dla ich adresatów, ale także wywoływały rażąco odmienne interpretacje najwyższych organów sądowych. Sam fakt stworzenia nazbyt szerokich ram dla organów stosujących prawo, które muszą zastępować ustawodawcę w zakresie dookreślania zagadnień uregulowanych w sposób nieprecyzyjny, świadczy o naruszeniu zasady określoności prawa.”

    “Trybunał uznał, że poziom wątpliwości interpretacyjnych w wypadku badanych przepisów ma charakter kwalifikowany, zaś trudności w ich usunięciu, szczególnie z punktu widzenia adresatów danej regulacji, okazują się rażąco nadmierne, czego nie można usprawiedliwić złożonością normowanej materii. Trybunał uznał także, iż skutki tych rozbieżności mają istotne znaczenie dla prawnie chronionych interesów adresatów, wystąpiły w istotnym nasileniu (znaczny wzrost kosztów pracy niedający się przewidzieć przed wydaniem przez SN uchwały z 2014 r. poprzez obciążenie pracodawców branży transportowej roszczeniami kierowców obejmującymi kilka lat wstecz, sięgającymi ok. 50 k. złotych na osobę) oraz wynikają z niepewności co do sposobu interpretowania kwestionowanych przepisów przez sądy.

    Trybunał uznał zatem, Ze umění. 21a ucpk w związku z art. 775 § 2, 3 já 5 kp w związku z § 16 odstavec. 1, 2 já 4 rozporządzenia z 2013 r. narusza zasadę poprawnej legislacji, będącą komponentem zasady zaufania jednostki do państwa i stanowionego przezeń prawa, wywiedzionej z art. 2 Konstytucji.”

    Z tego wyroku wynikają jednoznacznie dwie kwestie:
    – nałożenie na pracodawców obowiązku wypłaty kierowcom ryczałtów za noclegi na zasadach przewidzianych dla wszystkich pracowników jest rozwiązaniem nieadekwatnym i przez to niekonstytucyjnym
    – istnienie legislacji, z której nie wynikają jasno obowiązki dla obywateli, nie może naruszać ich praw, gdyż nie mają oni możliwości zapoznać się z nałożonymi na nich obowiązkami

    Jest więc zatem w świetle tego wyroku oczywiste, że nałożenie na pracodawców obowiązku zapłaty ryczałtów za noclegi bezpośrednio kodeksu pracy jest po prostu niekonstytucyjne, gdyż Trybunał uznał takie rozwiązanie za nieadekwatne i nieprawidłowo wprowadzone do systemu prawnego. Jeśli SN tego nie zaakceptuje – choć z innych wyroków zdaje się to jednak rozumieć – Trybunał wyda po prostu kolejny wyrok, który tym razem wprost stwierdzi niekonstytucyjność kodeksu pracy w tym zakresie, a nie tylko ustawy o czasie pracy kierowców.

  22. ana říká:

    Sir Paul ,chyba nie do końca rozumie Pan moje treści,to co teraz jest po wyroku TK to po części wiadomo,teraz jest Milog itd. mnie interesowało czy jeśli są zapisy w umowie o pracę ,że delegacje maja być wypłacane wg ustawy a pracodawca ryczałtów nie płacił czy ma prawo dochodzić zwrotu pieniędzy.

  23. ana říká:

    Oczywiście wyrok prawomocny, ryczałty zasadzone .

  24. ana říká:

    zasądzone

  25. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Peter

    Po raz kolejny przypominam, że to miejsce na merytoryczną dyskusję, a nie osobiste wycieczki. Komentarze, podobnie jak szereg poprzednich kasuję.

  26. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ ana

    Oczywiście znam treść wyroku i wiem jakie jest rozstrzygnięcie, ale proszę sobie porównać z wyrokiem TK, w którym jasno jest napisane, że niedopuszczalna jest regulacja, która przyznaje kierowcom ryczałty na takich samych zasadach jak dla innych pracowników. SN to w swoim wyroku kompletnie zignorował, stąd moje przypuszczenie, że gdyby miała się taka linia ukształtować, to zapadnie kolejny wyrok TK, który ponownie uzna to za bezprawne.

  27. Petr říká:

    Merytorycznie jak poprzednio Proszę podać te przykłady wyroków SN o których Pan pisze.

  28. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Peter

    O jednym już pisałem wcześniej. Kolejny to II PK 227/15 jeszcze sprzed wyroku TK. SN tam potwierdził, że jeśli zapewnia się kierowcy miejsce w przystosowanej do tego kabinie, można wypłacać niższe kwoty z tytułu podróży służbowych niż wskazane w rozporządzeniu.

  29. Petr říká:

    Pan poradce, gdzie w tym wyroku wyczytal Pan o możliwości wypłaty niższej kwoty ? Przecież to była skarga powodów a wyrok uchylony na ich korzyść w postaci dwóch euro….
    Abstrahując od tego że być może faktycznie SN zmienia zdanie wg czterech znanych mi wyroków z tego roku 🙂 Ale tylko w zakresie wysokości kwoty minimalnej….
    PS
    Wyrok jest co najwyżej dowodem na to że wg pracodawców wystarczy ,, ogłosić,, że płacimy gorzej co było częstą praktyką. No bo jeśli regulamin powstał w toku sprawy to trudno go wcześniej wypowiedzieć 🙂

  30. Paul Judek Paul Judek říká:

    @ Peter

    Wynika to choćby z tego fragmentu, który wskazuje na prymat aktów wewnętrznych: “Odzwierciedleniem tej reguły na gruncie przepisów o podróży służbowej 5 jest art. 77 § 3 k.p. Ustanawia on normatywną podstawę do uregulowania danej kwestii w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy.”

    Potwierdził to wyrok z 9 označit 2017 r. i poprzedni z listopada 2016 r.

  31. Petr říká:

    Pozostanę przy swoim zdaniu choć jak mówię możliwe że SN zmienia zdanie, ale z tego co Pan podaje to jeszcze nie wynika

Dovolená jeden Namítat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinné položky jsou označeny *

Upozorňovat mě na případné odpovědi pomocí e-mailu. Můžete také Odebírat žádný komentář k této položce.